Isnin, 24 Jun 2013

Bengkel Kerja Fonologi, Fonetik dan Semantik



Pada 17 Jun 2013, JPM menganjur kursus dalaman yang dinamakan sebagai Bengkel Kerja Fonologi, Fonetik dan Semantik kepada para ahlinya.Kursus yang diadakan di Dewan Seri Kinabalu ini telah disampaikan oleh Encik Pati Anak Alap sebagai fasilitator.

Encik Pati Anak Alap
Untuk makluman pembaca, ilmu fonologi adalah merujuk tentang sistem perlambangan bunyi bahasa, manakala fonetik merujuk kepada cara penghasilan bunyi bahasa, dan semantik pula merujuk kepada makna bahasa. Dalam ilmu bahasa, ketiga-tiga aspek ini tidak boleh terpisah.

Kursus ini merupakan sumbangan terakhir Encik Pati Anak Alap kepada rakan-rakan sejawat di JPM dan IPGK. Hal ini kerana dalam semester 2 tahun 2013, beliau akan bertugas di JPM, IPG Kampus Tun Abdul Razak, Sarawak. Beliau mula bertugas di IPG Kampus Tawau pada akhir Januari 2013.

Kami di JPM, IPGKT mengucapkan berbanyak terima kasih atas sumbangan beliau di sini, yang sempat mengajar kertas WAJ3115 Bahasa Melayu Komunikatif 1 dan BMM3110 Sintaksis Bahasa Melayu. Beliau seorang ‘silent worker.’ Sesungguhnya, perpindahan beliau amat merugikan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan